عمل بینی
نوشته شده توسط : علی

جراحی زیبایی بینی یکی از عمل‌های بسیار رایج و پرطرفدار بدون محدودیت سن و جنس است. افرادی که بینی گوشتی و پهنی دارند، از این قاعده مستثنی نیستند. در ذهنیت جامعه اما عمل بینی گوشتی نسبت به جراحی بینی استخوانی از شانس کمتری برای موفقیت برخوردار است.

اکثر افراد فکر می‌کنند که بینی‌های گوشتی با عمل زیبایی، به ظاهری کوچک و مناسب نمی‌رسند. این اعتقاد وجود دارد که بینی مدتی پس از جراحی، گوشت اضافه می‌آورد و حتی ظاهری نامطلوب به نسبت قبل پیدا می‌کند.

اگر شما به طور جدی در فکر عمل بینی گوشتی خود هستید، اما نگران موارد گفته شده‌اید، ما را در این متن همراهی کنید. شاید به این نتیجه برسید که ترستان از ناموفق بودن عمل بینیتان دور از واقعیت باشد!

خصوصیات بینی گوشتی

خصوصیت این گونه بینی ها پوست ضخیم همراه با غدد چربی فراوان در قسمت نوک بینی به همراه پهن بودن سر بینی می باشد.

در این بینی ها بر خلاف نوک پهن و بزرگ، غضروف های ضعیفی دارند به نحوی که با فشار دست بر روی نوک بینی به راحتی پائین می آیند. در واقع به خاطر ضعف غضروف در این بینی ها، ساختار نگهدارنده و حمایتی بینی ضعیف است.

پس کوچک کردن و ضعیف کردن غضروف های این گونه بینی ها باعث افتادگی و پهن شدگی نوک بینی بعد از عمل زیبایی بینی می شود.

از دیگر خصوصیات بینی گوشتی آن است که وقتی سر به عقب و بالا نگه داشته می شود به جای آنکه نوک بینی و کناره های آن حالت مثلث داشته باشند، حالت نیم دایره و یا ذوزنقه دارند.

نکته دیگر در بینی های گوشتی آن است که به جای آنکه نوک بینی پهن باشد کمی بالاتر از نوک بینی پهن ترین قسمت بینی می باشد.

عمل بینی گوشتی در این بینی ها خطرناک و غیر ممکن نیست به شرطی که اصول جراحی بینی این گونه بینی ها صحیح انجام شود.

همان طور که گفته شد این گونه بینی ها ساختار غضروفی ضعیفی دارند، پس به جای برداشتن و کوچک کردن آنها باید غضروف آن ها را تقویت و اصلاح کرد.

بینیتان گوشتی است یا استخوانی؟

اغلب افراد بینی گوشتی را از روی ظاهر آن تشخیص می‌دهند، اما این تشخیص می‌تواند نادرست باشد. در تعریف علمی بینی گوشتی این نوع بینی با چند ویژگی ظاهری و بافتی مشخص می‌شود. حجمی که شما از یک بینی می‌بینید که آن‌ را به یک بینی پهن و گرد تبدیل می‌کند، می‌تواند از پوست چرب ضخیم با لایه‌ی چربی کلفت‌تر باشد. پوست این‌گونه بینی‌ها بسیار چرب می‌باشد و دارای منافذ زیاد و جوش‌های زیر پوستی است. بر اثر تجمع چربی زیر پوست، پره‌های این نوع بینی نیز ضخیم‌تر است. اگر از پایین به بینی‌های گوشتی نگاه کنید، با حالت نیم‌دایره یا ذوزنقه‌ی نوک بینی و کناره‌های آن مواجه می‌شوید. این در حالی است که در بینی‌های استخوانی نوک و کناره‌های بینی از پایین حالت مثلثی دارد. لازم به ذکر است در بسیاری از بینی‌های گوشتی عرض پایه‌ی استخوانی آن، بیش از بینی‌های استخوانی است.

در بینی گوشتی به جای اینکه انتهای بینی و قسمت نوک آن پهن‌ترین بخش بینی باشد، معمولاً پهن‌ترین قسمت کمی بالاتر از نوکش می‌باشد. مشخصه‌ی دیگری که بینی گوشتی را از بینی استخوانی متمایز می‌کند، مقدار کمتر و ضعیف‌تر غضروف در نوک بینی است؛ اما بینی استخوانی پوستی ضعیف و غضروفی محکم دارد. با این حال اگر قصد جراحی بینی خود را دارید، تشخیص نوع بینی خود را به دکتر متخصص بسپارید. پزشک با لمس پوست و پره‌های بینی و همچنین، با نگاه به فرم و ظاهر نوک بینی از روبرو و پایین، نوع آن را تشخیص می‌دهد. در این حالت و در مطب دکتر، اگر بینی شما گوشتی بود می‌توانید در مورد نحوه و نتیجه‌ی عمل از فرد متخصصی که روبرویتان است، اطلاعات صحیحی دریافت کنید.

انواع بینی گوشتی

۱- بینی گوشتی با غدد چربی فراوان و منافذ زیاد و بزرگ:

این بینی‌ها دارای پوستی با منافذ بزرگ به همراه غدد چربی زیرپوستی فعال هستند. جراح بینی و متخصص در این زمینه می‌تواند با ارائه‌ی رژیم غذای مناسب و تجویز داروهای مشخصی این مشکل را به میزانی کنترل کند. باید به این نکته توجه کنید که اگر از داروهای مخصوص برای کنترل این مشکل پوستی استفاده می‌کنید، حتماً پیش از عمل با جراح خود در میان بگذارید. استفاده‌ی هم‌زمان این داروها با عمل بینی گوشتی باعث می‌شود که در برش‌های ایجادشده گوشت اضافه به وجود بیاید. پیشنهاد می‌شود که از شش ماه قبل از جراحی بینی، استفاده‌ی این نوع داروها را متوقف کنید.

۲- بینی گوشتی با پوست بسیار ضخیم و غدد چربی کم‌کار:

این نوع بینی گوشتی دارای پوست قرمز، براق و ضخیم است. در این نوع از بینی‌های گوشتی، غدد چربی نسبت به نوع اول فعالیت کمتری دارد.

آیا جراحی بینی گوشتی با جراحی بینی استخوانی متفاوت است؟

همان‌طور که گفته شد، مشخصه‌ی اصلی بینی گوشتی، پوست ضخیم آن است. غضروف در این نوع بینی ضعیف‌تر از بینی استخوانی می‌باشد. حال اینکه در عمل جراحی بینی، پزشک با تصحیح شکل استخوان و غضروف، به بینی فرم می‌دهد. همچنین، ضخامت پوست نوک بینی مشکلاتی را در عمل بینی گوشتی ایجاد می‌کند و میزان ظرافت ناشی از جراحی را کاهش می‌دهد. در عمل این نوع بینی،  پزشک با محدودیت مواجه است، بنابراین، باید بگوییم که جواب این سؤال مثبت است، اما این پایان ماجرا نیست. درست است که از ابتدا از معایب داشتن پوست بینی ضخیم بسیار گفته‌ایم، اما باید بدانید که این نوع پوست محاسن خود را دارد. اگر غضروف یا استخوان بینی ایرادی داشته باشد، ضخامت این نوع پوست تا حدی روی آن را می‌پوشاند؛ اما اگر پوست بینی نازک باشد، ایرادهای کوچک را نیز نمایان می‌کند. با انتخاب دکتری حاذق که تفاو‌ت‌های انواع بینی و تأثیر این تفاوت‌ها در روند عمل بینی گوشتی را بداند و به صورت تجربی آن را استفاده کرده باشد، می‌توان بهترین نتیجه را گرفت.

در ادامه، برای روشن شدن ذهنتان در جهت رفع نگرانی‌های شما، روند عمل بینی گوشتی را به صورت خلاصه بیان می‌کنیم.

تکنیک‌های جراحی بینی گوشتی و نکات مهم آن

برای جبران ضعف‌های آناتومی بینی گوشتی نسبت به بینی استخوانی، تکنیک‌های استفاده‌شده در جراحی این دو نوع بینی کاملاً متفاوت است. در این نوع جراحی، هدف، کوچک کردن نوک بینی و بخشیدن ظرافت به آن است؛ به صورتی که به غضروف آسیب‌پذیر آن صدمه‌ای وارد نشود. این دقیقاً همان نکته‌ای است که در گذشته با عدم توجه به آن باعث می‌شد تا بینی پس از جراحی شروع به گوشت آوردن بکند.

در گذشته، در عمل بینی گوشتی، غضروف آن برای فرم دادن به بینی تا حد امکان برداشته می‌شد. این کار باعث باز کردن فضا برای ایجاد چربی‌های جدید می‌شد. بنابراین، فرم زیبای بینی پس از مدت کوتاهی از دست می‌رفت.

در عمل بینی گوشتی با شیوه‌ی نوین، اولین کار، کم کردن ضخامت پوست بینی می‌باشد. با توجه به حساس بودن بافت پوست، این اقدام باید با تبحر صورت گیرد. با توجه به این محدودیت تنها می‌توان برداشتن چربی زیر پوست را برای نوک بینی، انجام داد.

در این عمل، با تقویت پایه‌ی نوک بینی، زیبایی و فرم مطلوب آن پس از جراحی دوام پیدا می‌کند. در عمل بینی گوشتی با شیوه‌های نوین، تا حد امکان مقدار کمتری از غضروف برداشت می‌شود. با این روش، تنها در مواردی که غضروف، فرم و قوس‌های بینی را نازیبا کرده باشد، به تقلیل غضروف دست می‌زنند. امکان دارد جراح برای تقویت غضروف بینی در این عمل، از غضروف گوش کمک بگیرد و آن را به بینی پیوند بزند؛ اما استفاده از غضروف نقاط دیگر بینی و جابجایی آن شیوه‌ی اصلی در عمل بینی گوشتی می‌باشد.

در این نوع جراحی اگر بینی دارای استخوان پهنی باشد، می‌توان با روش‌های خاص و انجام برش‌های دقیق، این استخوان را تا جایی که به بینی صدمه وارد نشود، باریک کرد. لازم به ذکر است اگر غضروف این گونه از بینی تضعیف شود، با توجه به سنگین بودن پوست آن امکان افتادگی نوک بینی بعد از جراحی بسیار زیاد می‌شود.

بینی من گوشتی است؛ عمل کنم یا نه؟

انجام عمل بینی گوشتی با وجود ایجاد تغییرات مثبت و ارائه‌ی روش‌های جدید و کارآمد باز هم با تردید بسیار زیادی همراه است. دلیل آن، گذشته‌ی این‌گونه عمل‌ها می‌باشد. در گذشته و حتی هم‌اکنون، توسط برخی از جراحان، در عمل بینی گوشتی، بیش از اندازه از غضروف‌های بینی برداشته می‌شود. این شیوه تا مدتی پس از عمل به داشتن فرمی زیبا کمک می‌کند؛ اما نتایج در بلندمدت ثابت کرده است که این روش ناهنجاری‌های پس از عمل بینی گوشتی را افزایش می‌دهد.

اکنون شیوه‌های جدید برای انجام عملی موفق‌تر بسیار اهمیت پیدا کرده و استفاده می‌شود. باید بدانیم با توجه به استقبال بسیار زیاد افراد به این نوع جراحی، راهکارهای نوین استفاده‌شده در این عمل بسیار رضایت‌بخش بوده است.

در ابتدای کار برای عمل یک بینی گوشتی، انتخاب و مراجعه به یک پزشک حاذق و باتجربه در این امر ضروری است. با صحبت با پزشک از وضعیت بینی و نتایج حاصله پس از آن آگاه می‌شوید. این کار دیدی روشن به شما می‌دهد تا بتوانید تصمیم خود را با نگاهی واقع‌بینانه اتخاذ کنید. ضمن اینکه با انتخاب پزشک مناسب می‌توانید به نتایج مناسب‌تر و بهتر امیدوار باشید. پزشک حاذق در این مسیر به کمک شما می‌آید و با شناخت نوع ایراد بینیتان و همچنین، بررسی آناتومی آن بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می‌آورد. پس، در صورت انتخاب پزشکی متخصص و توانمند، نگران ماندگاری فرم بینی خود نباشید!

توجه داشته باشید بینی گوشتی پس از عمل نیاز به مراقبت بیشتری دارد و پس از عمل نیز به میزان بیشتری دچار تورم می‌شود؛ اما اگر به توصیه‌های پزشک خود با دقت عمل کنید، امکان بازگشت بینی بسیار کم می‌شود.

شیوه‌هایی که اخیرا در عمل بینی گوشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، احتمال بازگشت و دفرمه شدن بینی را به نزدیک صفر رسانده است. باید در این راه صبور بوده و به پزشک خود اعتماد کنید!

آیا فرم بینی گوشتی بعد از جراحی بینی گوشتی ، برگشت‌ پذیر است؟

یکی از دغدغه ‌هایی که افراد همیشه در جراحی بینی های گوشتی داشته‌ اند؛ امکان برگشت پذیری آن به فرم  قبل از جراحی است.

در گذشته این دغدغه، مشکلی انکار ناپذیر بود؛ زیرا تضمینی بابت عدم برگشت بینی گوشتی به فرم اولیه، پس از جراحی بینی وجود نداشت.

اما امروزه این مشکل دیگر رنگ باخته است، زیرا که پس از تحقیقات و پیشرفتی که در این‌ باره انجام شده است؛ تقریبا افتادگی و برگشت پذیری بینی گوشتی به کمترین حد ممکن و حتی به صفر رسیده است.

اما چون بینی گوشتی (fleshy noses) به واسطه غضروف شکل می گیرند، برگشت پذیری این بینی ها کاهش می یابد و یا حتی ممکن است این چنین نشود.

در جراحی بینی گوشتی تقویت غضروف انجام می شود. بدین منظور غضروف میانی بینی (سپتوم) را برداشته و برای تقویت غضروف نوک بینی مورد استفاده قرار می گیرد. به طوری که زمان آغاز تغییرات پلاستیکی در بینی، هیچ گونه تغییر و یا برگشت پذیری در فرم بینی اتفاق نمی افتد.

مراقبت های لازم بعد از جرحی بینی گوشتی

بعضی از توصیه‌هایی که برای نگهداری از بینی پس از عمل جراحی لازم است بدانید را در ادامه آورده‌ایم. این توصیه‌ها برای داشتن بینی مورد علاقتان و حفظ آن مخصوصاً پس از جراحی بینی گوشتی ضروری است.

  • عدم تکان دادن و خم کردن سر و صورت تا حد امکان
  • خوردن غذاهایی با بافت نرم با حداقل جویدن
  • فین نکردن حداقل تا ۳ هفته
  • قرار دادن سر در ارتفاع بیشتری نسبت به حالت عادی در حالت خوابیده
  • نخوردن غذای داغ و تند تا یک هفته
  • استفاده نکردن از نی هنگام نوشیدن مایعات
  • عطسه کردن با دهان باز
  • پرهیز از خندیدن تا حد امکان
  • دوری از شنا کردن و ورزش کردن حداقل به مدت یک ماه
  • عدم استفاده از عینک به صورتی که فشاری بر روی بینی بیاورد تا حداقل یک ماه




:: برچسب‌ها: عمل بینی , جراحی بینی0بهترین جراح بینی ,
:: بازدید از این مطلب : 912
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: